Παράλειψη σε κυρίως περιεχόμενο

Ενδοσχολική βία και εκφοβισμός: Πρόληψη και αντιμετώπιση


Πανεπιστήμιο Αιγαίου

Σχετικά με το πρόγραμμα

Το μάθημα «Ενδοσχολική βία και εκφοβισμός», συνολικής διάρκειας 4 εβδομάδων, είναι το πρώτο ελληνικό MOOC (Μαζικό Ανοικτό Διαδικτυακό Μάθημα) που ασχολείται με το κοινωνικό αυτό φαινόμενο που απασχολεί τόσο τους εκπαιδευτικούς και τους μαθητές, όσο και την ευρύτερη κοινωνία. Σκοπός του μαθήματος είναι όχι μόνο να ενημερώσει και να επιμορφώσει τους εκπαιδευτικούς και τα στελέχη της εκπαίδευσης στις θεωρητικές έννοιες του φαινομένου και στις επιπτώσεις του, αλλά να τους βοηθήσει να αντιμετωπίσουν αποτελεσματικότερα από τη θέση που κατέχουν, φαινόμενα που εμφανίζονται στο χώρο εργασίας τους, δηλαδή τα σχολεία.

Επιστημονικά υπεύθυνος του προγράμματος: Καθηγητής Αλιβίζος Σοφός, Πανεπιστήμιο Αιγαίου ΣΑΕ, Παιδαγωγικό Τμήμα

Ακαδημαϊκά υπεύθυνος του προγράμματος: Γιασιράνης Στέφανος, Διδάκτορας Πανεπιστήμιο Αιγαίου ΣΑΕ, ΠΤΔΕ

Προαπαιτούμενα

Δεν υπάρχει κάποιο γνωστικό προαπαιτούμενο για την εγγραφή σ' αυτή τη σειρά μαθημάτων.

Διδάσκοντες που εμφανίζονται στα βίντεο

Fatsea

Αδαμαντία Φατσέα

Σύμβουλος Β/θμιας Εκπ/σης Νοτίου Αιγαίου

Συμμετοχή στην 1η εβδομάδα μαθημάτων

Η Αδαμαντία Φατσέα είναι εκπαιδευτικός Φυσικής Αγωγής και κάτοχος δύο μεταπτυχιακών τίτλων, του Μεταπτυχιακού διπλώματος του Πανεπιστήμιο Αιγαίου, τμήμα ΤΕΠΑΕΣ, «Μοντέλα ανάπτυξης και διοίκησης εκπαιδευτικών μονάδων» και του Μεταπτυχιακό διπλώματος Ειδίκευσης Φυσικής Αγωγής «Άσκηση και Ποιότητα Ζωής» του Διατμηματικού Διετούς Προγράμματος Μεταπτυχιακών Σπουδών, συνεργαζόμενων ΤΕΦΑΑ Παν/μίων ΔΠΘ & ΠΘ, κατεύθυνση «Φυσική Δραστηριότητα και Αθλητική Αναψυχή».

Παράλληλα, έχει συμμετάσχει σε πλήθος συνεδρίων ως εισηγήτρια και ως μέλος της οργανωτικής επιτροπής και έχει παρακολουθήσει σεμινάρια για διάφορα θέματα όπως τη Φυσική Αγωγή, την Πληροφορική – Internet, την Αγωγή Υγεία – Αγωγή Καταναλωτή, την Ευαισθητοποίηση στα ανθρώπινα δικαιώματα και στους πρόσφυγες, τις Μαθησιακές Δυσκολίες, την Περιβαλλοντική Εκπαίδευση, Πολιτιστικά Θέματα και τη Σχολική Βία και τον Εκφοβισμό.

Έχει διατελέσει υπεύθυνη του τμήματος Αγωγής Υγείας της Β/θμιας Εκπ/σης Ν. Δωδ/σου και Σχολική Σύμβουλος Φυσικής Αγωγής Α/θμιας & Β/θμιας Εκπ/σης Νομού Δωδ/σου. Αυτή την περίοδο είναι ΣΣΕ για την Αειφορία Α/θμιας και Β/θμιας Εκπ/σης Νοτίου Αιγαίου, με έδρα τη Ρόδο.

Tsarpa

Δρ. Τσάρπα Ιωάννα

Eκπαιδευτικός, Διδάκτορας του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Αιγαίου

Συμμετοχή στην 2η εβδομάδα μαθημάτων

Η Ιωάννα Τσάρπα έχει συμμετάσχει σε διάφορα ερευνητικά προγράμματα και, ως επιμορφώτρια, σε προγράμματα Δια Βίου Μάθησης. Επίσης, συμμετάσχει σε πλήθος συνεδρίων και σεμιναρίων. Τα ερευνητικά της ενδιαφέροντα εστιάζονται στη Δια Βίου Μάθηση, στη μη τυπική εκπαίδευση, στην κοινωνικο-οικονομική ανάπτυξη, στα οικονομικά της εκπαίδευσης, στην αποδοτικότητα και στο mentoring.

Giasiranis

Γιασιράνης Στέφανος

Εκπαιδευτικός, Διδάκτορας του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Αιγαίου

Συμμετοχή στην 3η εβδομάδα μαθημάτων

O Στέφανος Γιασιράνης είναι εκπαιδευτικός πληροφορικής και υπηρετεί στην Β/θμια Εκπαίδευση, ενώ παράλληλα έχει ασχοληθεί με την εκπαίδευση ενηλίκων και την υλοποίηση σχετικών επιμορφωτικών προγραμμάτων.

Είναι εκπαιδευτικός Πληροφορικής ΠΕ86. Έχει ολοκληρώσει την ΑΣΠΑΙΤΕ Ρόδου, το Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών «Επιστήμες της Αγωγής-Εκπαίδευση με χρήση Νέων Τεχνολογιών» του ΠΤΔΕ του Πανεπιστημίου Αιγαίου και τη διδακτορική του διατριβή με τίτλο «Αυτο-ρυθμιζόμενη μάθηση και MOOCs: μια εναλλακτική πρόταση μη τυπικής εκπαίδευσης» στο ίδιο πανεπιστήμιο. Αυτή την περίοδο εκπονεί την μεταδιδακτορική του έρευνα.

Στα ερευνητικά του ενδιαφέροντα συμπεριλαμβάνονται εκτός απο τα MOOCs, η Επαυξημένη πραγματικότητα (Augmented Reality), τα εκπαιδευτικά παιχνίδια (serious games), το εργαλεία Web 2.0 που μπορούν να έχουν παιδαγωγική εφαρμογή, η εκπαιδευτική ρομποτική και ζητήματα εθισμού στο Διαδίκτυο και εκφοβισμού.

Kassimi

Κασίμη Μαρία

Εκπαιδευτικός Ειδικής Αγωγής

Συμμετοχή στην 4η εβδομάδα μαθημάτων

Η Κασίμη Μαρία είναι δασκάλα, απόφοιτη της Παιδαγωγικής Ακαδημίας Λάρισας και έχει ολοκληρώσει με επιτυχία την εξομοίωση πτυχίου, το Διδασκαλείο Ρόδου στην κατεύθυνση Ειδικής Αγωγής και το Μεταπτυχιακού δίπλωμα του Πανεπιστήμιο Αιγαίου, τμήμα ΤΕΠΑΕΣ, «Μοντέλα ανάπτυξης και διοίκησης εκπαιδευτικών μονάδων».

Έχει συμμετάσχει σε διάφορα συνέδρια και έχει παρακολουθήσει επιμορφώσεις σε θέματα μαθησιακών δυσκολιών. Έχει συμμετάσχει, επίσης, ως επιμορφώτρια στο e-twinning.

Ενότητες μαθήματος

Εβδομάδα 1: Εννοιολογική οριοθέτηση του φαινομένου της σχολικής βίας και του εκφοβισμού: διάγνωση και διαστάσεις του φαινομένου

   • Υποενότητα 1: Ορισμός και οριοθέτηση του φαινομένου της σχολικής βίας και του εκφοβισμού

   • Υποενότητα 2: Κοινωνία και σχολική ζωή

   • Υποενότητα 3: Διαστάσεις του εκφοβισμού

Εβδομάδα 2: Κριτήρια επιλογής, αποτίμηση και αξιολόγηση «καλών πρακτικών» από την Ελλάδα και το εξωτερικό

Εβδομάδα 3: Τεχνικές διαχείρισης συγκρούσεων και ειρηνικής επίλυσης των διάφορων

   • Υποενότητα 1: Τεχνικές διαχείρισης συγκρούσεων και υποστήριξη των εμπλεκομένων

   • Υποενότητα 2: Πρόληψη και ειρηνική επίλυση των συγκρούσεων

Εβδομάδα 4: Η σχολική διαμεσολάβηση: εκπαιδεύοντας τους μαθητές στη διαχείριση του ενδοσχολικού εκφοβισμού

Σε ποιους απευθύνεται

Το πρόγραμμα απευθύνεται σε:

• εκπαιδευτικούς πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και στελέχη της εκπαίδευσης

• απόφοιτους και μεταπτυχιακούς φοιτητές παιδαγωγικών τμημάτων

• όσους επιθυμούν να επιμορφωθούν για το φαινόμενο και την αντιμετώπιση της ενδοσχολικής βίας και του εκφοβισμού

Τι θα μου προσφέρει το πρόγραμμα

Με την ολοκλήρωση του μαθήματος αναμένεται ότι θα έχουν επιτευχθεί τα ακόλουθα αποτελέσματα για τους συμμετέχοντες:

✔ Κατανόηση των βασικών θεωρητικών και εννοιολογικών ζητημάτων που αφορούν την ενδοσχολική βία και τον εκφοβισμό

✔ Κατανόηση των επιπτώσεων της ενδοσχολικής βίας και του εκφοβισμού σε όλα τα εμπλεκόμενα μέρη

✔ Γνώση των θεσμοθετημένων μέτρων πρόληψης, προστασίας και αντιμετώπισης της ενδοσχολικής βίας και του εκφοβισμού, τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις των εκπαιδευτικών

✔ Γνώση αποτελεσματικών πρακτικών πρόληψης και αντιμετώπισης της ενδοσχολικής βίας και του εκφοβισμού

✔ Γνώση τρόπων αναγνώρισης των συγκρούσεων, παρέμβασης και αξιολόγησης της αποτελεσματικότητάς τους

✔ Γνώση της τεχνική της «σχολικής διαμεσολάβησης»

Τρόπος Υλοποίησης

Το μάθημα υλοποιείται με τις αρχές της ασύγχρονης εξ αποστάσεως εκπαίδευσης μέσω της ατομικής μελέτης του ψηφιακού εκπαιδευτικού υλικού (αυτό-μάθηση / self-paced learning). Δεν υπάρχουν διδάσκοντες/ουσες, δεν διενεργούνται σύγχρονες τηλεδιασκέψεις, ενώ η αξιολόγηση γίνεται μέσω αυτοματοποιημένων ηλεκτρονικών τεστ (quiz).

Επίσης, το εκπαιδευτικό υλικό θα εμφανίζεται αυτόματα στους επιμορφούμενους ανά εμβδομάδα, αρχής γενομένης από την ημερομηνία έναρξης του προγράμματος και μετά.

Δωρεάν παρακολούθηση

Το πρόγραμμα προσφέρεται δωρεάν.

Βεβαίωση παρακολούθησης

Για τη λήψη Πιστοποιητικού απαιτείται η επιτυχής ολοκλήρωση του μαθήματος σε ποσοστό τουλάχιστον 60% η οποία προκύπτει:

✔    από το τελικό κουίζ του μαθήματος.


Η βεβαίωση παρακολούθησης θα εκδοθεί ΔΩΡΕΑΝ.

ΕΓΓΡΑΦΗ