Σχετικά με το πρόγραμμα
Η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών αυτή είναι απαραίτητη για να μεταδώσουν στα παιδιά την σημασία της κυκλοφοριακής αγωγής που τα βοηθά να καταστούν ικανά να διαχειριστούν µε ορθολογικούς τρόπους το οδικό περιβάλλον όπου ζουν και κινούνται, με την ελπίδα για ένα ασφαλέστερο τωρινό και µελλοντικό οδικό περιβάλλον, όπου δε θα διακυβεύεται η σωµατική και ψυχική ασφάλεια, των άλλων χρηστών και η δική τουυς.
Ο σκοπός της πρώτης εβδομαδιαίας ενότητας είναι κατά βάση η ενημέρωση των εκπαιδευτικών για τη στόχευση της ένταξης του μαθήματος της κυκλοφοριακής αγωγής στο σχολικό πρόγραμμα και η ευαισθητοποίησή τους για τα τροχαία που συμβαίνουν. Αρκετά από τα ατυχήματα θα μπορούσαν να αποφευχθούν και να σωθούν οι μαθητές αν είχαν την κατάλληλη παιδεία και αγωγή για την οδική ασφάλεια.
Στη δεύτερη εβδομαδιαία ενότητα παρουσιάζονται πολλές διαστάσεις του μεγέθους και της φύσης των προβλημάτων οδικής ασφάλειας. Επίσης δίνονται στοιχεία για θανάτους και τραυματισμούς παιδιών από τροχαία ατυχήματα. Μια σημαντική παράμετρος είναι η αντίληψη της οδικής κυκλοφορίας από τα παιδιά που διαφοροποιείται ανάλογα την ηλικία τους. Ακολουθεί η γνωστική ανάπτυξη των παιδιών σχετικά με την οδική ασφάλεια. Αναλύονται τα στάδια ανάπτυξης των παιδιών (Piaget) (σύμφωνα πάντα με την ικανότητα κυκλοφορίας τους), η οπτική και ακουστική αντίληψή τους καθώς και η ικανότητα συγκέντρωσης και αντίληψης. Όλες αυτές οι αναλύσεις αποσκοπούν στην ενημέρωση των εκπαιδευτικών πάνω στα θέματα κυκλοφορίας των παιδιών. Ο εκπαιδευτικός πρέπει να γνωρίζει τις αδυναμίες των παιδιών στην αντιληπτική-κινητική τους κατάσταση λόγω ηλικίας για να μπορέσει να διαμορφώσει ένα σωστό εκπαιδευτικό πρόγραμμα που θα προλαμβάνει τα ατυχήματα λόγω αυτών των παραγόντων.
Η τρίτη εβδομαδιαία ενότητα εστιάζει στο εκπαιδευτικό σενάριο, που πρέπει να μάθει να συντάσσει, κάθε εκπαιδευτικός που θα παρακολουθήσει το πρόγραμμα για την «Κυκλοφοριακή Αγωγή». Για την καλύτερη κατανόηση του εκπαιδευτικού σεναρίου γίνεται πρώτα μια συσχέτιση
με το σενάριο από το χώρο του κινηματογράφου, όπου αποτυπώνονται και τα βασικά χαρακτηριστικά του. Στη συνέχεια παρουσιάζονται επτά βασικά ερωτήματα που θα πρέπει να μάθει να απαντάει κάθε εκπαιδευτικός για τη δημιουργία εκπαιδευτικού σεναρίου διδασκαλίας. Αμέσως μετά παρατίθενται τα επιμέρους δομικά στοιχεία που περιέχει κάθε εκπαιδευτικό σενάριο και δίνονται μερικές πρακτικές συμβουλές για την εκπόνηση του. Τέλος παρουσιάζονται 20 κριτήρια αξιολόγησης ενός εκπαιδευτικού σεναρίου με τη χρήση διαβαθμισμένης κλίμακας αξιολόγησης. Το μακροπρόθεσμο ενδιαφέρον μας ήταν, και εξακολουθεί να είναι, να διδάσκονται σωστά στους μαθητές τα στοιχεία της κυκλοφοριακής αγωγής RSE.
Στην τέταρτη εβδομαδιαία ενότητα γίνεται προσπάθεια να προωθηθούν οι ικανότητες, οι γνώσεις και οι δυνατότητές των εκπαιδευτικών βρίσκοντας νέα αποτελεσματικά διδακτικά βοηθήματα, τα οποία θα αντικαταστήσουν πλήρως τη στιγμιαία έλλειψη για το μάθημα της κυκλοφοριακής ασφάλειας των μαθητών. Έτσι θα γίνει η εκπαίδευση πιο αποτελεσματική. Η εξομάλυνση της διδασκαλίας για καινούρια θεματικά αντικείμενα είναι μια πολύ δυσχερή και μακρά διαδικασία και δεν μπορεί να επιλυθεί εύκολα. Κατά τη δημιουργία υλικού για τη διδασκαλία,
καλό είναι να χρησιμοποιούνται οι υπολογιστές και τα «Νέα Μέσα» ως μέσο για την εργασία των δασκάλων, αλλά και των μαθητών – συμμετεχόντων στο μάθημα της κυκλοφοριακής αγωγής. Τα ζητήματα που διαπραγματεύεται το δοθέντα υλικό είναι, οι δεξιότητες που πρέπει να αναπτυχθούν για την ασφαλή χρήση ποδηλάτου και την εκμάθηση της συντήρησης και επισκευής του, οι κανόνες κυκλοφορίας με το ποδήλατο, τα σήματα κ.λπ. Η διδασκαλία αυτών των θεμάτων θεωρείται βασικός "εξοπλισμός" της σημερινής ανθρώπινης κοινωνίας.
Επιστημονικά υπεύθυνος του προγράμματος: Καθηγητής Αλιβίζος Σοφός, Πανεπιστήμιο Αιγαίου ΣΑΕ, Παιδαγωγικό Τμήμα
Ακαδημαϊκά υπεύθυνος του προγράμματος: Κασσίμη Μαρία, Υποψ. Διδάκτορας Πανεπιστήμιο Αιγαίου ΣΑΕ, ΠΤΔΕ